Side Navigation

X

Jak prowadzić bloga firmowego i na nim zarabiać

Aktualnie coraz więcej firm decyduje się na prowadzenie bloga firmowego. Powodów może być wiele – chęć wzmocnienia wizerunku eksperta w danej branży, wypromowanie swoich produktów i usług lub też lepsza widoczność w wyszukiwarce Google. Oto kilka dobrych praktyk, które pomogą Ci skuteczniej sprzedawać i zarabiać na blogu firmowym.

Jak prowadzić firmowego bloga?

Jest kilka kwestii, o które warto zadbać na samym początku:

Oryginalny pomysł

Blogosfera na świecie jak i w Polsce jest branżą, która mocno rozwinęła się w przeciągu kilku ostatnich lat. Popularność blogowania sprawiła, że czytelnicy mają teraz bardzo szeroki wybór. W Internecie można znaleźć wiele różnych typów blogów firmowych. Blogi informacyjne, blogi poradnikowe, zasobowe (z materiałami do pobrania), blogi wizerunkowe itp. – różnią się one od siebie w zależności od specyfiki rynku, strategii marketingowej czy charakteru danej firmy.

Już przed założeniem bloga, trzeba dokładnie przemyśleć cel jego posiadania, dla kogo chcemy pisać i czy rzeczywiście nasza firma potrzebuje takiego miejsca w sieci.

Sporo też zależy na jakim rynku działamy. Zawsze warto poszukać niszy lub tez wybrać jedną dziedzinę w której będziemy się specjalizować. Przy doborze tematyki – koniecznie trzeba zwrócić uwagę na słowa kluczowe. Co wyszukują internauci? Jakie tematy interesują naszych potencjalnych klientów? Przydane narzędzie, pomocne przy wyborze słów kluczowych to Übersuggest. Po wpisaniu interesującej nas frazy zobaczymy propozycje słów kluczowych uzupełniających, bardziej szczegółowych, które również są wpisywane przez internautów. Narzędzie zawiera również przydatne dane dotyczące ilości wyszukiwań danego słowa kluczowego oraz kosztu jednego kliknięcia (na podstawie CPC w Google Ads). Ciekawe są również informacje na temat konkurencyjności danej frazy zarówno w wynikach płatnych jak i organicznych. Oryginalna może być też sama forma prowadzenia bloga, charakter artykułów – ciekawe materiały graficzne, webinary lub podcasty naszego autorstwa.

Użyteczność

Oprócz wyznaczenia sobie konkretnego celu – w jakim chcemy prowadzić firmowego bloga – trzeba zadbać również o to aby był on miejscem użytecznym i interesującym. Jeśli użytkownik z artykułów wyniesie jakąś korzyść – uzna blog za miejsce warte odwiedzenia ponownie jak również chętniej poleci go innym użytkownikom.

Pisząc artykuły warto na uwadze mieć potencjalne problemy czytelników i w treściach zawierać proste i użyteczne rozwiania. Dobrą formą konstruowania artykułów są poradnikowe treści np. „5 sposobów na…” „najlepsze pomysły jak” itp. Treści warto urozmaicać – stosować pogrubienia, kursywy, kolory, czy tabele. Wykorzystywanie prostych i zrozumiałych przykładów z życia, checklisty dla użytkowników czy ciekawe podsumowania w formie wad i zalet danych rozwiązań – rozwiewają wątpliwości i angażują użytkowników.

Oprócz porad warto od czasu do czasu umieszczać też jakąś wartość dodaną. Przykładowo ciekawe materiały do pobrania, artykuł poradnikowy – np. instrukcja obsługi jakiegoś narzędzia lub też krótki tutorial w formie zdjęć – np. jak obsłużyć dany program czy wypełnić formularz.

Systematyczność

Jeśli decydujemy się na założenie firmowego bloga warto od razu zaplanować sobie systematyczne działania związane z tworzeniem i dystrybuowaniem treści w jego obrębie. Czytelnicy lubią serwisy, które publikują regularnie nowe, przydatne treści. Ponadto roboty Google również lepiej oceniają serwisy z dużą zawartością dobrej jakości treści – która ukazuje się regularnie. Blog firmowy który jest dynamiczny – zachęca do wejść, generuje ruch ze strony użytkowników oraz lepiej indeksuje się przez roboty wyszukiwarki.

Planując prowadzenie firmowego bloga warto uzbroić się w cierpliwość i mieć świadomość iż wymaga to sporych nakładów czasu. Tworzenie wartościowego contentu jest pracochłonne. Na efekty naszej pracy również trzeba będzie poczekać. Pierwsze posty niekoniecznie muszą wygenerować dużą liczbę odsłon i zaangażowania ze strony czytelników. Każdy wpis warto monitorować – sprawdzać ilość wyświetleń, aby mieć świadomość jaka tematyka jest popularna i chętnie czytana. Takie informacje można z powodzeniem wykorzystać do dalszego rozwoju bloga i doboru tematów jakie poruszamy. Narzędzia jakie możemy wykorzystać aby analizować statystyki dotyczące naszej strony to na pewno Google Analytics i Google Search Console oraz z narzędzia zewnętrzne jak np. Matomo.

Oprawa graficzna

Treść artykułów jest kluczowa ale to nie wszystko. Czytelnicy, odwiedzający różnorodne miejsca w sieci – przywykli to stron estetycznych i ciekawych wizualnie. Nie ma co ukrywać iż przemyślana i oprawa graficzna przykuwa uwagę, zatrzymuje użytkownika na stronie i niejako zachęca do zapoznania się z treściami artykułów. Po za tym odpowiedni dobór kolorystyki i grafika pomaga zadbać o czytelność i użyteczność serwisu, jak również wpływa na budowanie profesjonalnego wizerunku firmy.

Kwestią, której nie należy pomijać jest odpowiednie formatowanie i dbanie o czytelność samego tekstu. Akapity nie powinny być zbyt długie – podzielone odpowiednio nagłówkami śródtekstowymi, które ułatwiają odnajdywanie się w treści – zwłaszcza długich artykułów. Pogrubienia, wypunktowania czy kursywy również urozmaicają treść i pomagają wyróżnić najważniejsze elementy.

Po za odpowiednim szablonem i ogólną estetyką serwisu niezwykle ważna jest oprawa graficzna samych wpisów. Estetyczne i dopasowane do tematyki artykułów zdjęcia są elementem, który może wpłynąć na bardziej pozytywny odbiór całego posta. Warte zastosowania są również ciekawe i obrazujące problemy infografiki – które można wykonać online, np. za pomocą narzędzia piktochart.com.

Jak wypromować bloga firmowego?

SEO

Już rozpoczynając prowadzenie bloga – warto zadbać o jego widoczność w wyszukiwarce Google. Jeśli macie stronę firmową zagadnienia związane z SEO zapewne nie są Wam obce. O elementy związane z optymalizacją warto dbać również w przypadku bloga. Zdecydowanie należy pamiętać o słowach kluczowych – ich odpowiednim doborze i zastosowaniu w treściach artykułów. Istotna jest różnorodność – stosowanie fraz ogólnych i bardziej rozbudowanych, wykorzystanie odmian i synonimów. Słowa kluczowe warto umieszczać w istotnych sekcjach takich jak tytuły czy nagłówki oraz opisy grafik. Nie bez znaczenia są także odnośniki – linkujmy wewnętrznie pomiędzy powiązanymi artykułami lub innymi podstronami ze struktury naszego serwisu. Oprócz samej optymalizacji niezwykle istotna jest unikalność contentu. Teksty zawsze piszemy samodzielnie – rozbudowujemy je autorskimi przykładami, unikamy utartych regułek i powieleń z innych stron. Jeśli nasz blog oparty jest o CMS WordPress z pomocą przyjdą nam dwie darmowe wtyczki: Yoast SEO lub też All in One SEO Pack.

Słowa kluczowe

Rzetelny research słów kluczowych to podstawa. Dopasowane frazy pomogą nam w docieraniu do większej grupy odbiorców, zainteresowanej tematyką naszego bloga. Pomocnym narzędziem jest bezpłatny Keyword Planner, którego zastosowanie sprawdza się nie tylko przy tworzeniu reklam w systemie Google Ads. Przy jego wykorzystaniu sprawdzimy statystyki wyszukiwania danych fraz. Dobrym sposobem jest również sprawdzenie podpowiedzi samej wyszukiwarki Google.

Media społecznościowe

Aby blog był poczytny i przełożył się na sprzedaż – potencjalni klienci muszą wiedzieć o jego istnieniu. Warto pojawiać się w miejscach odwiedzanych przez naszą grupę docelową – brać udział w dyskusjach dodatkowo podrzucając linki do adekwatnych i ciekawych treści. Oczywiście bez nachalnej reklamy i spamu. Opcji jest mnóstwo – social media, grupy i forma tematyczne, inne blogi czy portale. W zlokalizowaniu odpowiednich miejsc bardzo pomocne jest narzędzie Buzzsumo, które wskaże domeny i influencerów tworzących najbardziej angażujące treści na dany temat.

Dobrym i często wykorzystywanym w branży działaniem jest – współpraca z innymi blogerami. Wzajemne polecenia, wymiana linkami, gościnny wpis czy udział w podcaście to proste i dobre sposoby na zwiększenie rozpoznawalności naszego bloga.

Zawsze warto też szukać mniej oczywistych rozwiązań, które pomogą nam wyróżnić się na tle konkurencji. Dodatkowe odnośniki jak również ruch zapewnić możemy sobie wykorzystując platformę SlideShare. Jest to miejsce, w którym użytkownicy mogą dzielić się multimedialnymi prezentacjami, infografikami, dokumentami czy materiałami video. Takie działania mogą zapewnić nam więcej ruchu, bardziej zaangażowanych użytkowników niż tradycyjne media społecznościowe takie jak Facebook czy Twitter. Nie mniej jednak i z nich warto umiejętnie i rozważnie korzystać. Fanpage na Facebooku może pełnić funkcję wspierającą i wizerunkową. Ponadto mając na uwadze Social Media na naszym blogu warto zaimplementować specjalne przyciski, które umożliwią w szybki sposób dzielenie się ciekawymi materiałami.

Agregatory blogów

Popularnym i nadal często wykorzystywanym sposobem, który może pomóc w wygenerowaniu ruchu na blogu są agregatory. Warto zastanowić się nad takim rozwiązaniem zwłaszcza na początku. Profesjonalne agregatory mogą zwiększyć zasięgi bloga i ułatwić dotarcie do nowych osób zainteresowanych daną tematyką. Dodatkowo zyskamy także odnośniki, które wspierać będą nasza domenę w procesie pozycjonowania (SEO). W internecie można znaleźć agregatory blogów finansowych, kulinarnych, parentingowych, marketingowych, podróżniczych, fitnessowych, wnętrzarskich i wiele innych. Większość z nich jest darmowa, za niektóre trzeba jednak zapłacić.

Reklama

Pomocniczo warto wspierać się również płatnymi opcjami. Reklama w wyszukiwarce czy na Facebooku to narzędzia pozwalające precyzyjnie określić grupę oraz cel danej kampanii. Intuicyjny i dość prosty panel administracyjny w systemie Google Ads pozwala na stworzenie prostej reklamy lub całej grupy reklam tekstowych z zawężeniem fraz, grup docelowych a nawet geolokalizacji. Z kolei decydując się na promocję naszego bloga na Facebooku warto wykorzystać narzędzie Power Editor. Dzięki niemu możemy stworzyć skuteczne reklamy jednocześnie optymalizując ich koszty. Jednak należy mieć na uwadze fakt, że reklama nie jest lekiem na całe zło. Mało interesującym treściom lub źle stargetowanym nie pomoże nawet najlepiej zoptymalizowana i profesjonalna kampania reklamowa.

Jeśli posiadamy już pewne grono czytelników, dobrą opcją jest również e-mail marketing. Ciekawym rozwiązaniem jest uruchomienie newslettera z cyklicznym mailingiem informującym o nowych treściach, promocjach czy produktach. Link do bloga można również umieścić w stopce służbowego maila – będzie widoczny dla klientów, dostawców oraz innych osób kontaktowych.

 

To tylko niektóre kwestie jakie warto mieć na uwadze tworząc firmowego bloga. Znacie jakieś inne sposoby na wypromowanie bloga? Podzielcie się w komentarzu.

Oceń artykuł

Może Cię również zainteresować

Używamy plików cookie do personalizacji treści i reklam, zapewnienia funkcji mediów społecznościowych i analizy ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej strony naszym partnerom reklamowym. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close