Jak zwiększyć sprzedaż dzięki social media?
1. Aktywnie monitoruj
Użytkownicy lubią dzielić się swoimi spostrzeżeniami w sieci. W Internecie można znaleźć zarówno masę pozytywnych jak i nienegatywnych opinii na temat produktów jak i usług. Jeśli jesteś właścicielem firmy z pewnością zainteresują Cię te dotyczące Twojej marki. Zarówno blogi, fora internetowe jak i social media to miejsca gdzie warto regularnie poszukiwać wzmianek na tematy związane z realizowanymi usługami czy konkretnymi produktami.
W gąszczu informacji – warto mieć rękę na pulsie i na bieżąco śledzić – kto i co mówi na nasz temat. Jeśli na forum lub w mediach społecznościowych toczy się dyskusja, która dotyczy twojej firmy – bierz w niej aktywny udział. Odpowiadaj na pytania, podsuwaj rozwiązania i doradzaj w doborze produktów czy zwyczajnie – polub opinie i podziękuj za nią. Internauci lubią wchodzić w interakcje z markami i czuć, się docenieni jako konsumenci.
Nie musisz od razu posiadać wykupionego abonamentu aby korzystać z narzędzi do monitorowania swojej marki w sieci. Pomocna w tej kwestii będzie sama wyszukiwarka Google. Po wpisaniu interesującej nas frazy, np. nazwy firmy/marki należy zawęzić wyszukiwanie do ostatnich 24 godzin w zakładce „narzędzia”. Możesz też wybrać ostatni tydzień, miesiąc czy interesujący Cię zakres dat.
Wyświetlą Ci się wtedy strony, na których podczas np. ostatniej dobry ktoś wspomniał o Twojej firmie. Na początek – taki sposób śledzenia opinii jest wystarczający – pod warunkiem, że robimy to regularnie.
2. Unikalne i interesujące treści
Bardzo dobrym sposobem na zainteresowanie internautów oraz zatrzymaniem ich uwagi na dłużej jest content. Dobrej jakości – unikalne i przemyślane treści są kluczowym elementem budowania marki w sieci. Coraz więcej osób publikuje – to prawda, tym bardziej nad tworzeniem tekstów dobrych jakościowo trzeba spędzić więcej czasu. Odpowiedni research, dobór tematyki a nawet stylu wypowiedzi i budowania artykułów – musi być dopasowany do przekazu oraz naszych celów biznesowych. Treści powinny być angażujące – nie tylko zachęcające do przeczytania ciekawym wstępem. Powinny budzić zainteresowanie i motywować czytelników do wyrażania opinii, zadawania pytań czy dzielenia się w mediach społecznościowych odnośnikami do Twojej strony. Firmowy blog to aktualnie wciąż świetny pomysł w kontekście wizerunkowym, brandingowym, sprzedażowym jak również mając na uwadze kwestie SEO. Dobrej jakości teksty warto udostępniać w na swoich profilach społecznościowych – aby docierać też do nowych osób.
3. Marketing relacyjny
W czasach dużej konkurencji jeśli chodzi sprzedaż produktów czy usług – aby zostać zapamiętanym – trzeba się wyróżnić. Konsumenci lubią czuć się docenieni i traktowani indywidualnie. Jakość obsługi jest bardzo ważna, nie mniej niż jakoś tego co posiadamy w ofercie.
Warto więc dowiedzieć się czegoś o swoim kliencie – i tu z pomocą przychodzą social media. Sprawdź, czy twój klient udziela się w Internecie, albo ma jakieś ciekawe zainteresowania? Jeśli chwali się, że regularnie uprawia sport, to może przypomnij mu, że klienci twojej firmy mają 20% zniżki na siłownię, z którą podpisałeś program partnerski?
Bądź też dostępny dla swoich klientów – pod wskazanym mailem i numerem telefonu. Odpowiadaj na zapytania, maile i komentarze. Bądź uprzejmy i rzeczowy. Stosuj porady, przedstawiaj zalety danych rozwiązań jednak unikaj stosowania nachalnej reklamy.
4. Cierpliwość popłaca
Sporo firm szybko zniechęca się do wykorzystywania mediów społecznościowych w procesie sprzedażowym. Ciężko im zauważyć wymierne korzyści i konkretne wyniki. Niestety na te trzeba poczekać i uzbroić się w cierpliwość. Budowanie relacji i zaangażowanej społeczności wokół swojej marki wymaga czasu i systematycznej pracy. Konsekwencja oraz przemyślane działania z pewnością po pewnym czasie przyczynią się znacząco do zwiększenia sprzedaży jak również generalnie do rozwoju Twojej firmy.