Instagram. Jak wykorzystać go w promocji marki?
Podstawą instagramowej aktywności są oczywiście zdjęcia i ostatnio za sprawą gigantycznej popularności Instagram Stories – także efemeryczne materiały wideo. Powinny być autorskie i niewymuszone, co jednak nie oznacza, że mogą być przypadkowe. By zaangażować użytkowników, trzeba odwołać się do ich pasji i zainteresowań, nie tracąc jednak autentyczności.
Zanim przystąpimy do publikacji, warto więc przygotować strategię. Powinniśmy określić w niej obszar naszych zainteresowań, a także ustalić harmonogram publikacji i sposoby mierzenia ich skuteczności. W mediach społecznościowych, podobnie jak w przypadku innych form marketingu online, niemniej ważna od produkcji contentu jest analiza jego skuteczności.
Korzystaj ze statystyk
By mieć pewność, co do słuszności założeń powziętych na temat grupy docelowej, warto skorzystać z narzędzia Instagram Insights. Agreguje ono kilka przydatnych w działaniach na Instagramie, informacji, m.in:
-
- Wyświetlenia
- Zasięg (łączna liczba unikalnych kont, które wyświetlały fragment treści)
- Kliknięcia na stronie internetowej (liczba kliknięć linku w Twoim profilu biznesowym
- Aktywność followersów (liczba codziennych wizyt Twoich followersów na Instagramie)
- Wyświetlenia wideo
- Save’y: Ile osób zapisało Twoje posty
Statystyki na Instagramie zawierają również informacje demograficzne dotyczące płci, przedziału wiekowego i lokalizacji Twoich odbiorców, co także nie powinno pozostawać bez znaczenia. Znając swoich odbiorców, można dokładniej spersonalizować serwowany im content, co jest warunkiem utrzymania długofalowej relacji z followersami.
Jeśli masz już osobiste konto na Instagramie z treścią odpowiednią dla Twojej marki możesz po prostu przekonwertować je na profil biznesowy i korzystać ze wszystkich możliwości Instagrama, które bynajmniej nie ograniczają się do statystyk.
Publikuj regularnie
Gdy zaczniesz już publikować content, zadbaj o to, by robić to systematycznie. W ten sposób przyzwyczaisz fanów do swojej obecności. Warto też sprawdzić, w których godzinach przebywają oni w serwisie – Instagram Insights pokazuje to dokładnie.
Hasztagi i emoji
Stwórz hasztag związany ze swoją marką i oznaczaj nim własne zdjęcia, ale zobacz również jakich hasztagów używają użytkownicy, który wchodzą z nimi w interakcję. Przy czym nie warto przesadzać. Instagram walczy z hasztagami sztucznie zawyżającymi zasięgi. Trzeba więc zadbać o to, by były one tematycznie powiązane z postami, które publikujemy.
W zeszłym roku wprowadzone zostały zmiany, które miały zmusić użytkowników Instagrama do tego, by naturalnie budowali zaangażowanie.
Zmiany, które zyskały miano „shadowban”, „ukryły” hasztagi (zwłaszcza te, które marki powtarzały raz po raz bez oglądania się na kontekst) przez użytkownikami, którzy nie obserwują danego profilu.
Z poziomu konta firmowego można zresztą sprawdzić, jaki jest np.: wskaźnik zasięgu wygenerowanego przez hashtagi. Na podstawie tych statystyk można też samodzielnie eksperymentować z hashtagami i używać takich, które najlepiej działają w przypadku danej marki. Nie ma co prawda precyzyjnych wskazówek, jaka liczba hasztagów jest optymalna, ale najbezpieczniej używać ich w ten sposób, by był naturalny.
Sprawdź również: Jak zostać influencerem?