Jakie możliwości reklamowe daje Facebook?
Przede wszystkim, nie jest już tak łatwo jak kiedyś. Facebook deklaruje co prawda, że wszystko jest pod kontrolą, ale problemów mu nie brakuje. Mimo że dane, które przytacza co kwartał, czyli miesięczna i dzienna liczba aktywnych użytkowników, ciągle rosną, zarówno tempo tych wzrostów, jak i zaangażowanie użytkowników spadają.
Dziennie serwis odwiedza 1,56 miliarda osób, co też stanowi 8-proc. wzrost.
Czy to znaczy, że Facebooka czas sobie odpuścić? Bynajmniej! Prowadzenie kampanii reklamowych na Facebooku wciąż może być skuteczne, choć nie jest już ani łatwe.
Jakie narzędzia reklamowe oferuje Facebook?
Reklamy na Facebooku, dzięki mikro targetowaniu umożliwiają dotarcie do grupy docelowej sprecyzowanej na podstawie danych demograficznych, lokalizacji, zainteresowań, a nawet zachowań, grupy docelowej. Różnią się jednak formatami i umiejscowieniem, w serwisie. Do wyboru mamy następujące opcje:
- Film
- Obraz
- Kolekcja
- Kanwa
- Karuzela
- Pokaz slajdów
Możliwości jest więc wiele, jak jednak wybrać tę, która najlepiej zrealizuje Twoje cele biznesowe? To niestety nie jest już kwestia narzędzi, ale strategii. Facebook prowadzi za rękę w jej ustalaniu, ale wszystkie proponowane rozwiązania warto najpierw przetestować na niewielkiej liczbie odbiorców.
Grupa docelowa
Przed podjęciem jakichkolwiek działań, należy sprawdzić, czy wybrana grupa docelowa w ogóle bywa na Facebooku. To platforma z ogromnym zasięgiem, owszem, ale – jeśli chcesz dotrzeć do np. nastolatków – być może lepiej sprawdzi Snapchat albo Tik Tok?
Warto zapoznać się z raportami branżowymi, które podejmują próby profilowania typowych użytkowników poszczególnych mediów społecznościowych i przetestować swoje założenia na temat, zanim zainwestujemy wszystkie środki.
Cel
Facebook zapyta o cel Twoich działań na samym wstępie. W przewodniku reklamowym wskazuje trzy nadrzędne cele reklamowe, które dodatkowo mają przypisane poszczególne cele operacyjne. Zastanów się na czym zależy Ci w pierwszej kolejności. I testuj.
1. Zwiększenie rozpoznawalności
- Rozpoznawalność marki
- Zasięg
- Wyświetlenia filmu
2. Zwiększenie aktywności klientów
- Instalacje aplikacji
- Ruch: Kliknięcia przekierowujące do witryny
- Ruch: Aktywność w aplikacji
- Pozyskiwanie kontaktów
- Aktywność: Posty strony
- Aktywność: Reakcje na wydarzenie
- Aktywność: Oferty
- Wyświetlenia filmu
- Wiadomości
3. Zwiększenie liczby konwersji
- Konwersje: Witryny
- Konwersje: Aplikacje
- Sprzedaż z katalogu
- Wizyty w firmie
- Konwersje offline
Dwa pierwsze cele ściśle się ze sobą wiążą: pierwszy ma na celu dość budowanie zasięgu i zdobywanie nowych użytkowników, a drugi budowanie lojalności i zaangażowania wśród dotychczasowych. Nie warto jednak rozdzielać ich grubą linią.
Sprzedaż
Cel ostatni, obliczony na wzrost liczby konwersji, może być zawężony do sprzedaży, przy czym nie chodzi wyłącznie o finalizację transakcji. Do niej może dojść nawet wiele dni po emisji naszej kreacji lub/i powziętej interakcji. By precyzyjnie określać wpływ reklam na decyzje zakupowe, warto standardowe ustawienia Facebooka, dostosować do swoich potrzeb. Zasadniczo jednak, media społecznościowe, wiodą prym bardziej w inicjowaniu decyzji o zakupie, kreowaniu potrzeb bądź okazji, dlatego – jeśli nasz budżet na to pozwala – – warto pomyśleć o współpracy z influencerami.